Språket


Inte Arne men väl världens härligaste Inez (foto taget av min mamma)


Tänkte skriva ner vad Milton säger i dagsläget. Kan vara kul att gå tillbaka och läsa i framtiden. =)

Än har Milton inte riktigt haft tid att prata, han har massor av ljud för sig och har en tydlig mimik men han har mest utvecklat finmotoriken och sina elektriska färdigheter (han har inte blivit strömförande men vet allt om elektriska apparater som en ettåring behöver veta och en hel del till).

Det första han lärde sig säga var mamma och några olika varianter av det som ammam, maaaam osv, detta började han med under hösten. Sedan lärde han sig iiiee (kisse), efter det kom 'll (boll,han vrickar med tungan så det blir något gomljud innan L:en). Nu har han även börjat säga i'l (bil). Numer låter boll mer som boll och med bil tror jag han ofta syftar på däcken, av någon anledning. Vid något enstaka tillfälle har han sagt äss (häst). Appa (pappa) har han sagt i någon månad.

Han har inget ord för hund men han skäller när han ser eller hör en hund, det är det Arne som har lärt honom. =) Han har länge satt upp händerna som i förvåning när man säger "borta", nu har han börjat säga a-a till, melodin i ordet låter som när man säger det, det är bara bokstäverna som saknas. Vatten och mjölk har han ibland ljud som låter rätt snarlik riktigt språk men lika ofta är det bara "aaa" när han sträcker fram ett glas till en.

 Säger man "tack tack" när man får något av honom så härmar han gärna och säger ta ta. Idag fick han lite russin på ett fat för att vara tyst (...) när jag lagade mat och Tomas fick ett viktigt samtal. Snart kom han tillbaka med fatet, sträckte det mot mig och sa "ta ta". Det är ju så vi säger när vi får saker av honom. ;)

Även om han inte säger så mycket så förstår han väldigt väl vad man vill även om han också är väldigt duktig på att låtsas att han inte vet. Som när man ber honom att sitta på stolen eller inte ta blombladen...


Kommentarer
Postat av: mamma

Det ska bli roligt när han kan prata lite mer =) Telefonsamtalen blir lite enformiga nu när bara jag babblar på =) Sist vi pratade skällde han ju som en hund när han hörde våra hundar i bakgrunden

Ha en bästa dag! kram

2011-01-22 @ 11:24:18
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Jane

Vad kul att du skriver ner dom första orden och lätena

Jag önskar att jag oxå hade gjort det.

Kommer inte ihåg ett skvatt av hur tjejerna lät.

Kramar i massor / Moster

2011-01-22 @ 16:32:19
URL: http://blogg.amelia.se/janes/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0