Mysteriernas akvarium

Idag har vi (läs Tomas) fixat akvariet! Bort med de äckliga växterna, i med mer vatten och så fick vi (återigen, läs Tomas) igång pumpen. Fiskarna simmade runt i full fart och verkade jätteglada (eller så är de väl döda imorgon). Vi har pratat om att skaffa någon mal som håller algerna nere lite, i nuläget finns bara neontetror och någon gulorange art som jag inte har koll på vad det är för nåt - trodde vi! När jag nyss passerade akvariet såg jag något som i förhållande till det som finns i akvariet (ett litet sådant) var ganska stort och tänkte att Tomas missade en "algbomb". Men det var en livs levande mal! Hade ingen aning om att det fanns en sådan i akvariet! Det är svärmor som haft akvariet innan och vi hade, uppenbarligen, inte helt koll på vad som fanns däri... Efter att jag fått två kort på den med mobilen för att kunna mms:a Tomas och berätta nyheten så simmade den fort som fan iväg och gömde sig i grusbotten. Det är alltså där den har hållt till tidigare. Jag fick ju syn på den på rutan.

När jag sedan studerade fiskarna och deras miljö närmare såg jag en fisk som verkade "vila" under en träbit, den såg inte så smart ut (dock av den gulorangea arten). Har räknat dem nu, får se om det dyker upp fler framöver...

Gick just och fotade firrarna och då var malen framme igen, när han fick syn på mig for han iväg med full fart och gömde sig bakom pumpen - det verkar vara en skygg rackare. Synd det, jag tycker de är så söta. Svärmor hade ett stort akvarie förut med en stor mal som jag döpte till Sugis, min favoritfisk genom tiderna...


Någon som vet vad det är för sort?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0