Matte? Nejtack

Borde sova, börjar jobba 7 imorgon. Men Tomas upptäckte att banktanten gjorde ett stort fel när hon räknade på vår budget. Jag köpte inte hans motivering till felet först för att det var så himla enkelt. Men tyvärr har hon nog gjort det... Hur som helst ledde detta till att mitt stackars huvud fick fullt upp med all huvudräkning, så det var lika bra att kliva upp och börja räkna (kalkylatorn i datorn funker bättre än Nokias).
Efter lite räknande så blir summan densamma om man räknar på mitt, på Tomas och på tantens vis. Å andra sidan får jag inte skattesatsen att stämma med den tanten fick fram. Det tycks vara där hon gjort fel, räknat in avdragen två gånger. Ajabaja.

Under "beskattningsbar inkomst" finns tre rader, de ser ut som följer:
Taxerad inkomst
Grundavdrag
Summa beskattningsbar inkomst

Efter taxerad inkomst står Tomas och min bruttolön. Vid grundavdrag är det hos mig mer avdraget än hos Tomas. Vad är grundavdrag som gör att man inte skattar hela bruttolönen? (grundavdraget dras av från bruttolönen) Och varför står inte det med på lönespecen? Där räknar de ju skatt på allt, dvs bruttolönen.. Känns som jag missade någon viktig lektion i skolan..? OM man skiter i grundavdraget blir det betydligt färre kronor kvar efter skatten så det vore himla kul att veta vad det är..

Kommentarer
Postat av: Papzen

Hej Eyz, kanske papzen kan hjälpa dig. Kolla länken så får du hyfsad inblick i vad grundavdraget är:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grundavdrag



Efter taxerad inkomst står Tomas och min bruttolön. Vid grundavdrag är det hos mig mer avdraget än hos Tomas.



Att du har ett högre grundavdrag än Tomas beror nog på att du tjänar mindre än han. Med högre inkomst minskar grundavdraget. Upp till en taxerad inkomst av 128200 stiger grundavdraget och är som störst där. Sedan börjar avdraget avta igen med högre inkomster.



Se denna tabell:

http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/08/preliminar/grundavdrag2008.4.19b9f599116a9e8ef3680009653.html



Kramar från papzen



2009-02-22 @ 13:10:52
Postat av: Evelyn

Jag må vara korkad men jag fattar ändå inte helt och fullt. Men tack för länkarna, det blev lite klarare i alla fall.



Lustigt dock att man kan tjäna så mycket att grundavdraget ökar igen efter ett stort omfång där det minskar. Mer lön, mindre avdrag kunde man ju tro, men icke.

2009-02-22 @ 22:10:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0