En fullt normal graviditet

Uff vad jag är trött, mobilväckning två dagar i rad, det är inte bra för hälsan... Både igår och idag har Tomas och jag gått och lagt oss efter lunchen, båda har slocknat mer eller mindre på en gång. Plågsamt väcker sedan mobillarmet oss för andra gången samma dag 14:55 när det är dags för Tomas att göra sig klar och sticka till jobbet. Tänkte sova vidare lite idag men kunde inte somna om. Lika bra det.

Kontroll på MVC idag, allt var bra, till och med järnvärdet trots att jag glömde tabletterna hos svärföräldrarna efter helgen. Sist de kollade fick jag ju inte veta värdet men såg det idag, det hade då legat på 133 och ska vara 120 och uppåt så det är ju skönt att tabletterna hjälper. En del biter det inte på...

Har gått upp 5 kg på lika många veckor så 10 totalt än så länge, fullt normalt. Blodtrycket var lite högre än mitt snitt men det berodde nog på att jag var lite småstressad över att vi skulle ta oss från Nynäs och hem till banken i tid (vilket visade sig inte vara några problem alls). SF-måttet mätte nu 33 cm vilket är en cm över den övre kurvan men jag följer min kurva så det är inget oroande med det. (fast varför göra en riktlinje med en övre och undre kurva om det ändå inte spelar någon roll att man inte ligger inom ramarna?) På ultraljudet i fredags mättes Sprattels huvud, mage och lårben och man kunde göra en viktuppskattning som sade 1600g vilket är, som allt annat (...), fullt normalt. För övrigt tycks magen växa en cm (i höjdledd) varje vecka.

Berättade att det börjat göra lite ont långt ner och i mitten vilket skulle vara bäckenbrosket som vidgar sig. Man ska då undvika sidledsrörelser såsom dammsuga, sopa. Faktum är att Tomas varit den som dammsugit på sista tiden så där kan jag inte säga nåt men alla som någon gång mockat en box vet vilken rörelse man använder sig av - skaka mycket och ibland tungt i sidled. Så det är alltså därför jag känner mig färdig i hela kroppen efter endast en timmes aktivitet (stallet). Min kära pålle åker ju dock till mamma och pappa om tre veckor, jag överlever.



v. 21+3

Hjärtslag: 155
Hb: 112 (136 vid inskrivning)
P-glukos: 6,5
Blodtryck: 124/80
Vikt: + 2 kg sen inskrivning

v. 25+3

SF-mått: 28
Hjärtslag: 145
Hb: 133
P-glukos: 5,9
Blodtryck: 133/88
Vikt: + 6 kg sen inskrivning

v 30+3

SF-mått: 33
Hjärtslag: 130
Hb: 120
P-glykos: 6,1
Blodtryck: 127/85
Vikt + 10 sen inskrivning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0