Södertälje sjukhus by night

Natten till torsdag
Ca 2:00 - börjar få ont i magen. Misstänker att det beror på en kraftansträngning på jobbet.
4:00 - märker att det börjar kännas i magen som före jul, vill dock inte ta alvedon utan se hur det utvecklar sig.
5:45 - det är nog dags för alvedon trots allt. Hur jag än ligger gör det förbannat ont rätt över magen.

Torsdag morgon
7:00 - orkar inte ligga kvar i sängen Provar att gå, sitta i soffan, hänga över sängen. Sistnämnda funkar bäst i korta perioder.
8:00 - Tomas vaknar, "vi" går upp (han äter frukost, jag fortsätter leta ställningar som inte gör att det känns som att magen ska explodera). Även om jag varit hungrig under natten är jag inte sugen på frukost.
8:30 - kräks.
8:40 - Tomas tycker att jag ska klä på mig så vi kan åka till MVC, har tid 10:00. Vid nio kommer vi iväg.
9:20 - barnmorskan tycker att vi ska åka till förlossningsavdelningen i Södertälje för "utredning av magen" även om hon kan konstatera att det inte handlar om bebisen, vi är välkomna.
9:30 - kräks mot en gatlykta i Nynäs, Tomas hann stanna bilen.

Torsdag förmiddag
Nån gång mellan tio och halv elva kommer vi fram. De klämmer på magen och första utlåtandet säger att det nog är något med tarmarna. Kräks när doktorn är klar och barnmorskan ska hjälpa oss vidare. Får komma in på ett rum för att vila.

Torsdag eftermiddag
Dags för första blodprovet. Sticker i ena armvecket och sköterskan får ena röret hon ska ha, sen försvinner ådran. Stick i nästa arm och efter lite om och men fylls rör nr 2. När svaret på urinprovet (direkt efter spyan) kommer får jag dropp, ketoner i urinen. Får in lite nyponsoppa som jag försiktigt dricker. Kräks strax före tre-tiden.
17:00 - Hungrig som ett djur ber jag om att få en smörgås eller nåt. Barnmorkan ska fixa det men skickar mig omgående in på rummet då de nu befarar magsjuka...
17:30 - äter halva mackan och dricker lite vatten. Tomas äter resterande tre smörgåsar vi fått.
När de klämmer på magen gör det nu mest ont på höger sida om magen. Mest ont gör det när de trycker till vänster om magen (ja, då gör det ont på höger sida)

Torsdag kväll
Mer blodprov och fler misslyckade stick. Som grädde på moset gillar inte huden tejpen de sätter på.
19 - tiden - börjar få ont i handen med dropp, det svider och är kallt. Börjar frysa, ber Tomas lägga sin jacka över mig. BM stänger av droppet, jag börjar skaka. BM ska hämta filtar. Går och kissar, får knappt tag i papper för jag skakar så. Tillbaka på rummet får jag lägga mig med filtar, hoppar och skakar så hela sängen rör sig.
19:30 - Frossan har gått över och nu är jag varm istället, tempen visar 38,8.
20:30 - har fått byta rum då det är fullt, nu ska vi ner på ultraljud för att se om de kan se där vad det rör sig om. Får nästan panik under tiden då jag blir så varm och svettas. Vi fick dock se bebisen en snabbis och den såg ut att ha det bra där den sov.
21:30 - en kirurg kommer och pratar lite, han tror inte att det rör sig om blindtarmen som man nu på sista tiden trott. De kunde inte se något på ultraljudsbilderna, varken på njurar, galla eller blindtarm (möjligen på sistnämnda, men han trodde inte att det var något). Han klämmer, det känns lika i magen nu. Febern har släppt.
23:00 - äter en smörgås som Tomas köpt på Statoil, får mer nyponsoppa och allt får stanna i magen. Tomas åker hem runt 0:00.

Natten till fredag
2:30 - ber om alvedon då det gör för ont i sidan för att sova. Somnar om och sover till halv sju-tiden.

Fredag morgon
8:30 - blodprover
10:00 - provsvaren visar kraftigt förhöjda värden. Normalt ska det ligga under 5, på torsdagen var mitt värde 31 och nu 110...
11:00 - ultraljud för att kolla blindtarmen men - hör och häpna - man ser inget speciellt. Lämnar urinprov som tydligen tar tre dagar att analysera.

Fredag eftermiddag/kväll
Många bud och en salig oordning (i mitt huvud). Mår förhållandevis bra, tilltagande smärta i sidan från det att det nästan inte gjort ont alls stundvis. Man tror att det är blindtarmen, nästa gång så näe, det visar ju inget men något är det helt klart. Urinvägsinfektion? Antibiotika under kvällen isåfall. Blir fråntagen maten mitt i lunchen, det kanske blir operation och narkos under kvällen/natten i Huddinge om det är blindtarmen, blodprov vid 18-tiden får utvisa.
18:00 - nya blodprov som 1,5 h senare visar att värdena bara stigit från 110 till 113. Jag får äta och blir bjuden på superäcklig mat som Tomas halvhjärtat delvis sätter i sig, jag äter knäckebrödet som kom till och går snart ut och hämtar två smörgåsar till. Äter en smörgås och blir lite svidig i magen efter, kan det vara all äppeljuice jag sugit i mig sen 20:00?

Ingen antibiotika mot urinvägsinfektion blir det i alla fall eftersom det isåfall kan dölja besvär om det skulle visa sig vara blindtarmen. De är förundrade över att jag inte har någon feber eller andra tecken på besvär med tanke på de höga värdena. Trodde det var lite feber på g på kvällen men det var ingen fara.

Återstår att se vad blodproven visar imorgon. Visst skulle det vara skönt att komma hem, den smärta jag har är ju uthärdlig så jag skulle klara mig, men att ha doktorögon på sig gör ju att det känns tryggare. Det är ju uppenbarligen något som inte står rätt till, det hade jag aldrig trott om jag bara drönat hemma. (undrar vad blodprov hade visat förra gången jag hade ont på detta sätt?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0