Snörik vår


Alla ni som gnäller över snön som kommit under dagen och hävdar att den globala uppvärmningen bara är bullshit - den meterologa våren, vilket innebär att dygnsmedeltemperaturen överstiger nollan en vecka i följd, konstaterades förra måndagen vilket är nästan två veckor tidigare än normalt. Men det ska tydligen vara ett envist snötäcke vi har nu, läste att snötäcket inte varit såhär djupt i mitten av mars på 40 år... Passa på att njuta medan vi har vita vintrar säger jag. Nu har vi haft två kalla vintrar i rad, snart kommer det varmare vintrar.

Jag kan inte låta bli att undra över om Eyjafjallajökulls utbrott förra året har något med kylan att göra. Vulkanutbrott lämnar aska och partiklar i atmosfären som reflekterar ut en del av solstrålningen innan det hunnit nå jordens yta och verkar på så vis avkylande. Denna effekt kan vid större utbrott pågå under ett par år. Jag har dock inte hört något om någon teori kring det och det var väl inga jätteutbrott som skedde (lyckligtvis!).



I övrigt tycker jag det är intressant med kärnkraftsdebatten som kommit igång lite efter problemen i Japan. Jag personligen hoppas att tyskar och andra som satsat mycket på kärnkraft blir lite skitnödiga och börjar forska i nya lösningar på framtidens energiproblem. Tyskland har ju dessutom mycket kolkraft att avveckla.

Ja, det är vad jag funderar på just nu. Ska försöka komma med något personligare imorgon, trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0