Varför dricker vi mjölk? För att det är gott!




I en av mina kursböcker kan man läsa om nedbrytning av laktos, eller snarare bristen på förmåga att bryta ner laktos hos vuxna. Ungefär 75 procent av världens befolkning kan inte i vuxen ålder bryta ner detta mjölksocker vilket leder till gaser och smärta i magen. Det som fångade mitt intresse i texten var dock att denna förmåga att bryta ner laktos gäller i stort sett samma utsträckning överallt jorden över - utom i norra europa, där förmågan i större utsräckning finns kvar hos vuxna.

Varför just nordliga europeer är speciellt bra på att bryta ner laktos vet jag inte, det står det inget om, men jag tycker det är intressant. Vi har ju inte haft något unikt klimat här som gör att våra förfäder hade större anledning än t.ex. nordamerikaner att dricka mjölk. Eller?

Jag är i alla fall inte laktosintolerant och det är jag glad för, mjölkprodukter användes flitigt i detta hushåll!

Kommentarer
Postat av: mamma

Vilken underbar header du gjort...så fin :)

Har hört detta förut att vi människor är de enda som dricker mjölk vid vuxen ålder och att de flesta inte tål det, utan får de problem du skriver om...

Jag har nog en sådan mage ;)

Ha en bra dag, hoppas du hinner ut lite i solen...

Jag har feber så jag får bara titta ut genom fönstret..

Kramar till er alla!

2011-02-12 @ 15:26:27
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Jenny

Vad intressant, får en faktiskt att fundera lite =)



Vilken fin header du har =)



Stor kram

2011-02-12 @ 20:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0