Bra saker som fanns förr

I det kategorin hittar vi bonader. Eller i alla fall julbonader.

Jag vet inte riktigt vad för sorts konst jag gillar. På väggarna hänger just nu tavlor som jag gillar och tavlor som jag helst skulle vilja se uppe på vinden/i någons hem där de gör någon glad. Jag har gjort inte helt genomtänkta förstoringar av foton, foton jag förvisso gillar skarpt men som är svåra att kombinera med något annat. Osv osv.

Men när det blir jul vet jag precis vad jag vill ha. Jag vill ha julbonader av Anders Olsson. Någon som sett sådana i butik nu under julhandeln? Nä, jag tänkte väl det... Det är så otroligt omodernt och allt måste vara hypermodernt i dagens samhälle.

Mamma och pappa har flera Anders Olsson-julbonader som hängt med i hela mitt liv, de flesta har nog varit med från det att min 14 år äldre bror var liten. Nu börjar de bli ganska slitna efter flera årtionden av kärlek och det verkar attans svårt att få tag på nya.

Anders Olsson var en helt makalös konstnär som får en att tro att det finns en sagovärld på riktigt. Hans målningar går att studera i evigheter, de är fiktion och verklighet på en och samma gång.

Mina favoriter hänger varje jul i köket. Den ena julbonaden föreställer en tomtefamilj som sitter vid ett matbord. Alla är glada, själva tomten ser ut som en underbart snäll farbror och i bakgrunden står två hästar och mumsar på en hötuss. Ljuset är varmt och levande. Den andra bonaden föreställer två tomtebarn som bygger en snölykta utanför ett hus som befinner sig under en snötäckt grangren. I dörröppningen står jultomten och röker en pipa (eh ja...) och mar ser hur tomtemor fixar med mat inne i huset. Det är mörkt ute men månen lyser upp och man ser ett hus i bakgrunden där det lyser och det ryker från skorstenen. Fantasieggande. Jag vill vara barn igen och fantisera om att det är jag som bor i huset i bakgrunden, misstänka att mina grannar är en tomtefamilj och förtjust smyga mig närmre för att titta på dem...

När jag kommer hem till mamma och pappa till jul ska jag sätta mig ner och kolla igenom deras stora "julkortsarkiv". För många år sedan sorterade vi upp julkorten efter finheten (väldigt objektivt). Anders Olssons motiv sorterades ensamma in i den finaste högen.

Mamma vet hur man frossar i julen och juldekorationer. Det står prydnadstomtar överallt, och det är inte "vilken tomte som helst" som får ta plats utan det är fina, med naturtrogna detaljer som dyker upp överallt. Julmusiken går nonstop, det doftar hyacint i hela huset och man kan inte annat än må bra i atmosfären. Detta frosseri har smittat av sig till den yngre generationen även om jag ännu inte riktigt motiverat mig att pynta till det ordentligt sedan jag flyttade hemifrån. Men nu är det mitt ansvar att föra julandan vidare, även Milton måste ju få uppleva julen när den är som bäst.

När jag googlade för att hitta några av Anders bonader hittade jag tyvärr ingen av mina favoriter, jag hittade dock en bonad i 41x80cm format för 35:-. Så lite pengar. Jag hade gladeligen betalat 350:- styck för de där som betyder mest. Trots att det bara är ett pappersark.


En av de julbonader jag vuxit upp med


Jag tror att denna brukar sitta inne på toaletten (rätta mig om jag har fel mamma..?). Toaletten är välpyntad den med med mindre bonader, stora julkort och små klistertomtar.


Kommentarer
Postat av: Lii

Titta in här: http://www.adolfstrom.com/handel/ (hittade den nedersta bonaden där för 62 kr) Sök på Anders Olsson.



Det stämmer att jag bor nära Tumba, var ute med hunden vid 6 och mätte då snömängden till 35 cm, helt otroligt!

Det blir en vit första jul för våra söner :0)

Sök på nätet så får du säkert upp en veckoprognos över vädret.



Ha en härlig snötorsdag!

2009-12-17 @ 06:59:11
URL: http://lii76.blogg.se/
Postat av: mamma

Helt rätt, den nedesta bonaden sitter på toaletten ihop med tomten som kör julklappar i svindlande fart med två hästar framför =)

Den blåa bonaden har alltid jag och pappa i vårt sovrum. Hoppas du hittar dina favoriter, ingen kan fånga julstämning som Anders Olsson, han var outstanding =)kraam

2009-12-17 @ 11:14:42
URL: http://kort.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0