Japan


På tal om Japan så kan jag inte sluta fascineras över vilket sympatiskt folk det verkar vara. Smarta och empatiska. Förebilder helt enkelt.

Något som jag visserligen inte riktigt begriper är att de bygger så folktätt och så fullständiga samhällen precis intill kusterna som man vet är under ständigt hot av jordskalv och tsunamis. Det är dock imponerande att se hur de samarbetar nu efter katastrofen. Att människor enas och hjälps åt i svåra lägen är väl förvisso inget ovanligt men efter Katrina i New Orleans tog det inte lång stund innan det som stod kvar plundrades, vilket inte ska pågå i Japan enligt en Svt-medarbetare på plats.

Jag hörde att de planerade (och kanske genomför just nu?) att stänga av energitillförseln i stadsdelar och städer i skift så att energiåtgången minskar och inget område blir helt utan. Jag hoppas att alla länder har en lika rättvis krisplan.



Tänkvärt, skrämmande och spännande:
Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. - Aristoteles

Kommentarer
Postat av: mamma

Lustigt, både du och jag har skrivit om Japan samtidigt. Håller med om att japaner verkar vara mycket hjälpsamma och trevliga. Jag tycker mest att det är konstigt att man FÅR/TÖRS bygga kärnkraftverk i ett av jordens mest jordbävningsdrabbade områden.

Ha en bästa lördag, kramar

2011-03-19 @ 10:15:03
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Jane

Vad du är förnuftig mosters GOOOZZZ !!!

Kramar i massor / Jane

2011-03-20 @ 20:58:24
URL: http://blogg.amelia.se/janes/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0