Köpemat

I förrgår köpte jag en burk mat till Milton som han fick testa. Jag ville ha en burk för att veta hur mycket en portion är beräknad till då jag misstänkt att mina portioner är lite snåla. Det blev en burk Hipp Ris och grönsakspuré med kyckling.

När jag öppnat burken drog jag ett djupt andetag, det luktade mycket godare än min barnmat. Skedade ur innehållet på en tallrik, slogs av att det var en oerhört slät puré och stoppade in i micron. När micron plingat flöt det en orange soppa i tallriken... Milton har aldrig varit så kladdig förut, haklappen var helt nersölad och min son som annars är så fruktansvärt matglad tog god tid på sig mellan "tuggorna". Själv tyckte jag inte att maten smakade någonting, synd på den goda doften...


Igår tinade jag upp samma mängd mat som jag brukar laga till honom och öste sedan ner det i barnmatsburken. Min portion räkte till halva burken, fast jag brukar spä ut maten med lite vatten när den är värmd  (och för het). Frågan är hur stor volymen på min mat hade varit om den var lika lös som köpematen? Med den välbekanta högreven med palsternacka och morot åt Milton åter med god aptit.

Idag kokade jag ny mat, mätte upp två deciliter mat på tallriken (fortfarande inte lika flytande som köpematen) och förpackade resten i tvådecilitersburkar. Idag verkade han mätt. Skönt att ha en ny riktlinje att gå efter.

Amningen är nog snart slut. Milton blir skitförbannad och vill inte ha det vänstra bröstet alls, höger tar han men under protest. Jag antar att det dels beror på att jag knappt har nån mjölk kvar (och det stimuleras ju inte direkt av en ilsken unge som knappt suger mer än 5 sek åt gången ;)) och så har han börjat få välling i flaska då och då (för att han är mer hungrig än mjölken räcker till). Det är en hungrig lite kille vi har fått!



Igårkväll efter gröten fick Mille lite blåbär med en skvätt grädde. Jag skulle tro att mosade blåbär är raka motsatsen till Hipps puré om man är en liten bebis...










Kommentarer
Postat av: mamma

Mmmm vad gott det ser ut att vara, gladare och matgladare kille får man leta efter =)Får du rent den fina drakdräkten tror du efter blåbären? Underbara bilder på goa Mille <3

Vår kamera kommer mellan den 11 - 15 januari fick jag mail om igår, typiskt att jag börjat jobba igen då.

2010-01-05 @ 16:47:24
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Lii

Vad duktig du är som lagar all Miltons mat själv! Kanske skulle testa på det.

Söta bilder på blåbärspojken ;0)



Är det en extra del du har på Miltons stol? Vi har en likadan stol men inte "bordsdelen".

2010-01-06 @ 09:05:18
URL: http://lii76.blogg.se/
Postat av: Jenny

Kul med en uppdatering från er och som vanligt underbara bilder.



Jag var och såg sista Stieg Larsson, Luftslottet som sprängdes. Såg första på bio i februari och har inte varit iväg sen dess. Andra såg vi på DVD och nu när sista skulle visas här på bion endast 5 min hemifrån passade jag på att ta mig iväg. Riktigt bra film även om det kändes konstigt att se en hel film utan avbrott ...



Lagar oxå Melkers mat själv men har testat en del burkar när vi varit i väg. Kan rekomendera Nestles (?) ångkokta mat som faktiskt smakar helt ok. Lite dyrare men mycket mat i varje burk. Melker äter mycket mindre mängd av den mat jag lagar än burkarna, den är ju mer koncentrerad. Just nu är han dock inne i en period när han bara vill äta det jag äter ...

2010-01-06 @ 19:21:08
URL: http://frokenfranzon.blogg.se/
Postat av: Pappa

Vilka fina bilder på Milton. särskilt den översta. Han är verkligen cool där!



Du tyckte att den köpta barnmaten luktade godare än din hemmagjorda mat. Kommer du ihåg vår diskussion om alla E-tillsatser i maten vi köper? förmodligen är det smak (och lukt) tillsatser i barnmatsburkarna, liksom i många andra färdigmatsprodukter.



kram/ pappa



2010-01-06 @ 21:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0