Rättstavning

Ett tips såhär i förkylningstider. Förkyld stavas just förkyld. Inte förskyld som man ser dagligen. Tänk på kyckling. "K:et" uttals lika men inte sjutton stavar man skyckling. Eller kyla. Sätt ett s före så får vi ett helt annat ord. Skyla som, när vi nu ändå talar stavning kontra uttal, borde stavas schyla isåfall.

 

Förkyld.

Jag skriver detta i all välmening. Språkpoliskostymen hänger i garderoben så det är inte ens han som är i farten. Besserwissern i mig ler väl lite elakt men det är ängeln på högra axeln som motiverade mig att skriva dessa rader...

 



Jag fick tag på Editions Atlas förresten. Mycket riktigt hade de skickat ut ett paket som de fått tillbaka, jag har inte sett skymten av någon avi. Thank you Adressändring. And City Mail. (med handen på hjärtat erkänner jag att det nog trots allt var City Mail och inte Posten som tabbat sig. City Mail verkar göra mer fel än rätt). Nu fick jag i alla fall adressen ändrad till den jag faktiskt bor på och så skulle de skicka paketet igen. Det med grisar. Det som jag väntar i MÅNADER! på. Måtte ungen älska grisar sen.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Att vara språkpolis, eller bara känslig och kunnig när det gäller svenska språket, så är det sjukt jobbig med internet. Hela tiden ser man VUXNA människor som inte kan skriva en enda fullständig mening helt korrekt.



Hua, det är verkligen ansträngande att INTE anmärka på allt man ser :P Och man ser faktiskt skillnad på när någon missat/haft bråttom, slarvat, eller helt enkelt inte KAN.

2009-10-30 @ 20:13:55
URL: http://waffleinbelly.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0