Preeklampsi

Besöket hos BM idag gick ju sådär.

Dagens positiva:
¤ Endast 0,5 kg upp sedan sist trots att jag samlat på mig mer vatten på sista tiden
¤ Järnvärdet var väldigt bra, likaså blodsockerhalten
¤ Huvudet fixerat, äntligen!
¤ SF-måttet följer sin kurva

Dagens negativa:
¤ Högt blodtryck. Vid första försöket låg undertrycket på 98, vid andra 90. 90 och uppåt är för högt
¤ På grund av det höga blodtrycket fick jag lämna urinprov som visade på spår av proteiner

Eftersom jag haft huvudvärk, samlar vatten, nu ligger högre i blodtrycket samt har proteiner i urinen är det varningssignaler för havandeskapsförgiftning. Ska in imorgon igen för att kolla blodtrycket. Blev uppmanad att ta det lugnt idag och undvika "många intryck". Ingen tv med andra ord... Har spenderat större delen av eftermiddagen i sängen, först läste jag, sen sov Tomas och jag några timmar, han jobbar natt inatt.

När Bm skulle lyssna på lillens hjärtslag hittade hon inte hjärtat. Han har ju legat ungefär lika hela tiden men det var tyst, tyst när hon förde apparaten över just den delen av magen. Hon letade då vidare mer eller mindre överallt - inget hjärta. Vi hörde pulsationen i navelsträngen och det var ju skönt men lite orolig hann jag bli, speciellt med tanke på att vi just fått reda på att blodtrycket var högt och allt det där. Började fundera på när jag senast känt att han rört på sig utan att komma på när det var. Reagerade på att han inte låg så högt och långt ut som han brukar när jag gick upp.......

Men när BM efter några vändor över magen gick tillbaka till vanliga stället för tredje gången eller så så slog hjärtat fint som vanligt, hehe.

Efter det var det dags att känna på magen. Min BM hämtade en annan som fick känna och hon sa att "visst är det mycket barn, det är det" men tyckte inte att det var anledning nog att skicka oss på tillväxt-ul. Hon ville dock veta hur stor han är när han kommer ut...

Nu har jag ont i halsen..? Vill INTE bli sjuk nu i slutet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0